Artikler om søvn

Alle artikler tager udgangspunkt i den nyeste forskning om børns hjerner.

Medlemskabet er i øjeblikket lukket for nye tilmeldinger
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Sådan takler du lange putninger 🤯

Normen for børns søvn har meget vide rammer. Der er aldrig tale om "dårlige vaner", når det kommer til barnets søvn. Der er tale om behov og rutiner. Behovene kan du ikke ændre. Men du kan ændre rutinerne.

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Tryg overnatning uden dig

Det er okay at få sit barn passet ude og lade barnet overnatte. Og det er lige så okay ikke at føle sig tryg ved det. Lyt til din egen mavefornemmelse og dit barn, og gør kun det, du er tryg ved. 

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Hvorfor sover barnet ikke? Og hvad er normal barnesøvn? 

Søvn handler om tryghed. Og der kan være mange årsager (typisk udviklingsspring), som forårsager urolig søvn. Søvn i sig selv er dog ikke en faktor, når barnets trivsel vurderes, og det kan sagtens være, at dit barn trives fint med den afbrudte søvn. Det er HELT normalt, at barnet har brug for din hjælp til at overgive sig til søvnen. Og det er også HELT normalt, at børn op til 6-års alderen vågner hyppigt om natten.

Der findes ikke en "rigtig" og "forkert" måde at håndtere søvnsituationen, så gør det, der fungerer for jer.

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Trin for trin guide til at komme igennem afbrudt søvn; om hyppige opvågninger, mareridt/night terror og korte lure

Selvom afbrudt søvn er et vilkår for langt de fleste småbørnsfamilier, er der meget, du kan gøre for at bedre søvnen en smule. Ændr kun én ting ad gangen, når du arbejder med dit barns søvn, og fokusér på rytmen frem for hjælpemidlerne. Husk også, at tiden også arbejder for jer ❤️

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Sådan skaber du et trygt putteritual

Når det kommer til barnets søvn, er det ikke en kamp, der skal vindes. Det handler udelukkende om tryghed og tilknytning.

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Tidlige morgener og sene aftener (og om bedtime fading)

Trætheden. Din træthed. Kan formentlig føles helt ind i knoglerne, hvis du har et barn, der står op før fuglene eller går i seng på samme tidspunkt som dig selv, så du aldrig føler, du har alene- eller voksentid om aftenen. (...) I artiklen her giver jeg dig råd til, hvad du kan stille op, hvis dit barn vågner meget tidligt og/eller først falder i søvn meget sent om aftenen.

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Hyggelig vågentid

I artiklen her vil jeg lade dig vide, hvor længe du i gennemsnit kan forvente, dit barn kan holde sig vågen – og give dig inspiration til, hvordan du kan gøre vågentiden hyggelig, så de sidste timer op til puttetid ikke føles som en scene, der bør akkompagneres med sangen: “The Final Countdown”.

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Om at sove selv

De fleste små børn har behov for hjælp i større eller mindre grad for at kunne falde i søvn om aftenen. Du kan sagtens øve, at dit barn på sigt selv kan sove selv. Men hav for øje, at det tager tid og tålmodighed. Og den absolut vigtigste pointe er, at du bliver ved dit barn og trøster dit barn, hvis h*n har det svært.

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Fra tremmeseng til juniorseng (introduktion af nye soveomgivelser)

Det er helt normalt, at børn i perioder foretrækker udvalgte steder at falde i søvn. Oftest i nærheden af dig, da du er lig med tryghed for dit barn.

En rolig og tydelig overgang, så dit barn både er forberedt og kan følge med i ændringen, er afgørende.

Læs artiklen
Billede til artikel kommer snart.
Læs artiklen

Inspiration til trygge putteritualer (1-5 år)

Det er godt at have en plan for putteritualet, fordi det skaber tryghed og tydelighed. Forvent, at ritualer kræver gentagelse og tålmodighed, før de manifesteres. Går putningen ikke efter planen den ene dag, så forsøg igen dagen efter. Og dagen efter. Mist ikke modet. I er på vej.

Læs artiklen
2 børn hopper i vindueskarmen
Læs artiklen

“Jeg vil ikke sove” (0-5 år)

Søvn handler først og fremmest om tryghed og nærvær.

Læs artiklen

Kom med ombord i MOAR!

Jeg vil elske at have dig med i MOAR-fælleskabet.

Medlemskabet er i øjeblikket lukket for nye tilmeldinger

Bliv endnu klogere...

I mine konsultationer dykker vi ned i jeres specifikke udfordring, og jeg giver jer både viden om, hvorfor jeres barn agerer, som h*n gør, og jeg gennemgår, hvad I helt lavpraktisk trin-for-trin kan stille op i de situationer, der bekymrer eller dræner jer.

Læs mere om mine konsultationer